Likestillende pedagogikk i barnehagen

Vi skal delta i et pilotprosjekt i regi av KUN.NO. Målet for arbeidet i Likestillende pedagogikk er å konkretisere hva det vil si å jobbe med likestilling i barnehage (og skole). Bildet er laget av Guri S. Øveraas.

"Gi barna 100 muligheter istedet for 2 - om genusfeller og genusproblemer i hverdagen". 2009: Kristina Henkel og Maria Tomicic.

"Vi blir oppdratt til gutter og jenter, til kvinner eller menn. Vi blir oppdradd til å oppføre oss ulikt, bli flinke til forskjellige ting og mene og gjøre ting på forskjellig måte.

Det er ikke alltid bevisst at det er slik. Ulikheten er usynlig for oss. Det kan til og med være vi tror at vi er ganske likestilte og at vi møter våre egne og andres barn som individer. Og så er det bare tilfeldig at akkurat de jentene vi møter vil ha rosa og leke med dokker, mens guttene vil ha blått og leke med biler.

Forord av Lotta Snickare, forfatter, forelder og likestillingsekspert.